Planlægningsmøde Medicinhaverne den 21.01.25 i Borgerhuset

posted in: Planlægningsmøde | 0

Dagsorden

  1. Velkommen med kaffe og brød

  2. Året der gik – en status og planer for 2025

  3. Vand i haverne – gruppearbejde

  4. Morgenmadsordningen

  5. Ledelse, organisation og drift i Medicinhaverne

  6. Hvilke eksterne arrangementer skal vi være med til i 2025

  7. Hjemmesiden og de sociale medier- hvordan gør vi det uden Lene?

Velkomst: Jørn Kristiansen

Ordstyrer: Erling Meier

Oplæg om vand: Poul Erik Hansen

Referenter: Dorte Meyer/Nanna Mariegaard

 

Velkommen
Mødet, hvor 40 deltog, startede med kaffe og brød.
Peder medbragte most og æbler til alle.
Jørn bød velkommen og takkede alle for at have været tålmodige og overbærende i løbet af 2024,
hvor der skete flere uventede ting – som f.eks. ekstraordinær generalforsamling, formandsskifte, ny
ledelse, nye bestyrelsesmedlemmer m.v.
Herefter blev der holdt 1 minuts stilhed for Birthe Pranger Rasmussen, som døde i nov. 24.
Birthe var en af de 3 `plantedamer`, der startede salg af planter op. Hendes engagement var meget
stort og varede indtil hendes sygdom tvang hende til at stoppe. Salget af planter finansierede den-
gang både studietur og julefrokost for de frivillige i haverne. Annie fortalte kort om Birthes arbejde
og store indsats.
Året der gik – en status og planer for 2025
Diplom:
Jørn oplyste at Foreningen Land og By, som bl.a. arbejder med haver, parker og kirkegårde med
særlig fokus på æstetik, botanik og kulturhistoriske haver, har udpeget Medicinhaverne i deres næ-
ste diplomtildeling. De udgiver et blad flere gange årligt, og diplom og deres omtale vil have stor
reklameværdi for Medicinhaverne.
Kurser:
Der har været afholdt følgende kurser i 2024:
Podekursus, beskæringskursus og frøkursus.
Planen er at afholde både pode- og beskæringskursus med Peder og Bent i 2025.
Hvis frøkursus skal afholdes igen, skal det være mere struktureret og evt. med anden underviser.
Vores 2 offentlige foredrag i 2024 var velbesøgt.
Derudover har phytoterapeuterne (Urteskolen) været på besøg i laden.
Databasen er i gang.
Herefter en status over hvilke eksterne arrangementer Medicinhaverne har deltaget i.
Efter en drøftelse blev det besluttet ikke at deltage i Bagenkop, da man mente, at det havde givet
foreningen for lidt.
Øvrige arrangementer `ud af huset` deltager Medicinhaverne, hvis der er frivillige, der ønsker at
deltage. Det drejer sig om:
Åbne Unikke haver, Bramfri festival, Middelalderdage, Frivillig Fredag (politikerbesøg), Torvedage
i Rudkøbing, Lys i mørket, Fjordens dag.
Planteriet meldte sidste år ud, at de ville genoptage plantemarked i maj i år, men oplyser at de ikke
har overskud til det. Liselotte vil gerne forsøge at få det i gang igen. Nanna ligger inde med en liste
over deltagere. Der skal gøres opmærksom på, at markedet er for private sælgere og at man ikke
ønsker deltagere fra folk med planter fra fx. GASA.
Der er pt 62 på listen over frivillige, og der møder 30-40 op hver tirsdag.
55 deltog i udflugten til Egeskov.
Jørn oplyser at han har kontakt til 3-4 personer, der vil starte op tirsdage i haverne og en fyraftens-
gruppe på 8-9 personer, der vil hjælpe til torsdage og lørdage i sommerhalvåret.
Der er 441 medlemmer og der sendes nyhedsbreve ud til 660 personer.
Jørn har talt med en stor del af de frivillige og vil fortsætte hermed til han har snakket med alle.
Hjertestarter: Der har været afholdt 1 hjertestarterkursus.
Der er stadig mulighed for at komme på et hold, hvis der kan samles mindst 10 deltagere.
Der er opsat hjertestarter boks ved indgangen til laden.
Den åbnes automatisk når man ringer 112.
Koden er ellers Tranekær postnummer 5943. Men altid først – ring 112.
Bente pointerer, at det er vigtigt at starte hjertelunge redning med det samme og ikke afvente hjer-
teløbere.
Der er gravet hul til muldtoilet, så det bliver etableret som noget af det første i år.
Have 6 er godt i gang, men der er endnu ingen løsning på personalemangel.
Der blev spurgt om, hvad der havde været det bedste i Medicinhaverne i det forløbne år?
Helle Ravn: At vi har fået passet haverne.
Annie: Det daglige arbejdet og samarbejdet.
Jens Jakob: At der er kommet styr på komposten.
Dorte: Turen til Egeskov, godt for fællesskabet blandt de frivillige.
Der var ros til plantebordet, specielt at der var gjort noget særligt op til jul. Det så godt ud.
Jørn: Fantastisk at være i en forening, der er så robust.
Fælleskab og finanser:
Samarbejde med Visit Tranekær:
I praksis er der tale om Orangeriet, Sukkerfabrikken, Ticonparken, Besøgsbigården, Møllen, kirken.
Lys i mørket og Middelalderfestivalen var gode eksempler på samarbejdet. Vi samarbejder også
med Visit Langeland og Langeland Sammen og betaler kontingent.
Omsætning 2024: 750.000,-
Gæster: 2024: 15.000
Salg boden 2024: 32.000,-
Guidede ture 2024: 36 ture – 700 personer – 480.000,-
Donationer og bevillinger 2024:
Privat donation. 5.000,-
Sol og Strand. 10.000,-
Albanifonden: ”På Hat med Bakken” 55.300,-
Udadvendte aktiviteter i 2024:
Åbne unikke haver Langeland 9/6
Bramfri festival. Esben Just 24/7
Middelalderdage Tranekær 31/7 + 4 dage.
Frivillig Fredag. 27/9 (besøg af politiker)
Odense Guideforening 5/10 (Engangs tiltag)
Musik- og kulturdag Bagenkop 26/10 (droppes fremadrettet)
Lys i Mørket 2/11
Torvedage lørdag formiddage i Rudkøbing
Fjordens dag
Verdensdamerne 15/5. Udsendelsen er sendt og kan ses på DR.
Norddeutche Rundfunk 9/7. Ikke sendt endnu, men vi får besked.
Nyt frontbanner, er opsat.
2025 – hvad skal vi i gang med:
Foredrag: Der er flere forslag til foredrag.
Kurser: Pode – og beskærerkursus gentages, Peder og Bent vil samarbejde om podekursus og Pe-
der vil tage sig af beskærerkursus.
Ny aftale for busgrupper. Bestyrelsen har vedtaget et forsøg med større busgrupper i 2025, hvor
de for 75 kr. pr. person får kaffe og kage, introduktion til Medicinhaverne og entré. Dette forsøg
sættes i gang, fordi vi indtil videre får alt for lidt ud af de mange busser, der parkerer hos os, bruger
vores toiletter og spiser deres medbragte kage eller frokost hos os og så kører igen – uden de har
lagt en eneste krone.
Det er besluttet at Jørn snarest indkalder til møde med havekoordinatorene angående have 6.
Der skal også indkaldes til møde i guidegruppen.
Det er besluttet, at hatbakken gøres fremkommelig i forlængelse af Øhavsstien.
Jørn vil, i samarbejde med Christian Ahlefeldt, sørge for dette sammen med et par frivillige fra ha-
verne. Der skal etableres en trampesti, sættes bord og bænkesæt op på toppen og en skrælle-
spand, samt udarbejdes skilte, der fortæller om hatbakken.
Det skal ske i et samarbejde mellem Øhavsstien, Slottet, Visit Tranekær og os. Medicinhaverne står
for vedligeholdelsen. Trampestien klippes med græsslåmaskine og siderne med ny vertikal hække-
klipper. Projektet skal ses i et større perspektiv, og vil være en attraktion i f.h.t. Geopark Sydfyn. Ad-
gang til hatbakken går ikke igennem Medicinhaverne, men følger Øhavsstien.
Pavillonen. Jørn foreslår ugens buket, at der ligger eller ophænges materiale om fx. havens histo-
rie, vinens historie og andre historier til at se på eller købe og tage med. Therese vil gerne sørge for
ugens buket.
Det er besluttet, at der skal ske brandsikring af laden, hvilket bl.a. indebærer den branddør vi har
fået sat i på langsiden, tydelig skiltning, flytning af maskiner m.m.
Stier og kanter, græs, vedligehold: Det er besluttet ikke at benytte sig af betalte folk til den daglige
drift. Der vil forsøgsvis blive anskaffet en robotklipper. De nye robotklippere kører på GPS og burde ikke
skade fx. pindsvin eller træerne. Det foreslås, at der kun klippes fx. rundt om de enkelte haver.
Der blev foreslået, at solsikkeområdet erstattes af en blomstereng, a la den der var inden have 6
blev etableret.
Jørn har et ønske om pindsvineovervintringshuse, sommerfuglekasser, insekthoteller til efteråret
  1. Vi kan også sætte fuglekasser op langs hegnet nu inden ynglesæsonen.
Fællesskab og finanser fremtidsplaner:
Kommunen har besluttet at der skal laves en lokalplan.
Det er besluttet at der samtidig skal laves en udviklingsstrategi for Medicinhaverne for de næste
10-15 år.
Børnenes medicinhave skal videreudvikles.
Jørn foreslog, at vi undersøger mulighederne for at etablere en unik demenshave med tiden – i
samarbejde med andre initiativer på området på Sydfyn.
Jørn er i gang med at patentansøgning på navn og logo.
Jørn foreslog et tiltag i forhold til transport af gangbesværede, som kan hægtes på vores el trans-
portere.
Der foreligger en gammel film om haverne, som Ole har vist og hvor Bjarne viser rundt. Der skal
evt. arbejdes på at lave en ny med samme journalist og det samme set up for at se havernes udvik-
ling.
Markedsføring: Vi prøver igen med en målrettet markedsføring mod menighedsråd, haveselskaber,
kolonihaver og busoperatører. Ved nye pjecer skal der ikke være tlf. nr., priser og navne.
Indgangen skal ændres, så besøgende får et bedre indtryk af hvad de kan forvente at opleve. I dag
er det vanskeligt at se hvad man får for pengene.
Forslag om Sofiero-haven i Helsingborg/Sverige som venskabshave. Måske udflugten i 2026 skal gå
dertil, men det skal helst være om foråret, fordi den er særlig kendt for sine rododendron.
Vand i haverne – oplæg og gruppearbejde
Povl Erik gav en grundig gennemgang af havernes udfordringer i f.h.t. tørke og for meget vand.
Her nævnte Povl Erik også udfordringerne i f.h.t. det skrånende terræn, frostsikring, vinterlukning
af vandet, at planteriet mangler styring på vand, at vandløbet gror til, både selve vandløbet og om-
rådet langs. Problemer med afvanding i forbindelse med skybrud, og afvanding af P-pladsen, plan-
teriet.
Drikkevand bruges pt til renholdelse af maskiner, til køkken og toilet, samt til vanding i haverne.
I det nuværende vandingssystem kommer vandet fra gården.
På kort over haverne viste Povl Erik, hvor vand og el ledninger ligger, og hvor der ligger en brønd,
hvorfra der evt. kan etableres vandingsvand til de enkelte haver. Dette kræver at der lægges rør til
de enkelte haver, og en pumpe til at få vandet op. Brønden ligger tæt på skel, men udenfor Medi-
cinhavernes område.
Oplægget var indledningen til at gruppearbejde om emnet og hvert bord fremlagde efter drøftel-
sen deres overvejelser.
Resultat af gruppearbejdet:
Ralf: Mere tryk på vandet til haverne – pumpe. Regnvand bruges til toiletskyld og vask af redskaber
Gange sikres mod regnvand – især have 1. Måske noget for fyraftensgruppen.
Erling: Grøft eller dræn langs stierne til opsamling af regnvand. Regnvand til havevanding (LAG pro-
jektet) tages op igen – finde andre midler.
Gitte: Planter skal have fordybning til vanding omkring planten. Vanding i rør til store planter. For-
skudt vandingstid i haverne. Ved tørke skal haverne selv sørge for vandingen og helst om aftenen
Ved nyplantning – sørge for drypvanding.
Eva: Tidspunkt for vanding ikke efter 12. Supplere med regnvand. Regnvand fra ajlebeholder. Mu-
lighed for siveslanger i løbet af ugen.
Ib: Vandledning fra 2022 projektet er en god ide – med pumpe.
Lissi: Regnvandsbassin kunne være en god ide – ikke i beton.
Henrik: Stødhævert til vand.
Andre: Hvad gør vi fra ledninger og ud i haverne? Siveslanger som på Broløkke? Eller sprinkleran-
læg? Vand der kommer ovenfra – arbejdes der på det? Bedre afvanding af Planteriet
Ønske: Springvand i en af haverne – f.eks. Børnenes Medicinhave.
Vil gerne vande ved behov. Etablere regnvandsprojekt på ny (ajlebeholder)
Forbedring af afvanding af gangene.
Morgenmadsordning
Der blev afholdt afstemning om hvorvidt forsøget med en morgenmadsordning skulle fortsætte.
Der var nøjagtig lige mange for og imod, hvorfor ordningen blev droppet. Flere udtalte, at der gik
for lang tid inden man kom i gang med at arbejde i haverne. Andre var glade for at der var tid til at
bede om hjælp fra de andre haver inden arbejdet startede, da behovet for hjælp eller andre infor-
mationer ikke kunne huskes fra den ene tirsdag til den næste.
Det blev besluttet fremover at benytte INFO- tavlen også til dette.

Ledelse, organisation og drift i Medicinhaverne

Jørn ønsker en ledelse nedefra og op, hvormed han mener, at afgørelser skal træffes så tæt på den
enkelte frivillige og dennes gruppe som muligt. `Det vi laver har vi selv været med til at beslutte`
Der skal være en enkelthed, så alle ved hvem der laver hvad og hvad der foregår/ besluttes.
Proces i f.h.t. hver enkelt have: Jørn understregede at det er frivilligt om man vil være med og det
skal være relevant og man skal have kræfterne til det. Ledelsen hjælper.
Hver enkelt have skal udarbejde en handleplansplan. Når planen er klar, sendes den i høring blandt
alle de frivillige med en høringstid på 3 uger, hvorefter plan med budget forelægges bestyrelsen.
Større indkøb, projekter samt markedsføring skal fortsat håndteres på tværs af grupperne.
Der er i dag 12 grupper i alt i Medicinhaverne: 7 haver, arboretet, entreprenør- maskingruppen,
service- og formidlingsgruppen og fyraftensgruppen.
Formålet er at kreativiteten kommer tættere på den enkelte og at projekter enten bliver gennem-
ført eller lagt væk, så ideer og projekter, der ikke bliver vedtaget og udført, ikke bliver ved med at
fylde og forstyrre i organisationen.
Samtidig får bestyrelsen et bedre grundlag for at træffe beslutninger.
Dorte opfordrer til at bestyrelsen laver et oplæg til grupperne, så grupperne ved hvordan det skal
foregå i praksis. Hvis et par grupper har lyst, vil det være fint, og så kan man se om det kan fun-
gere.
Hvilke eksterne arrangementer skal vi være med til i 2025
Se under punkt 1
Hjemmeside og de sociale medier- hvordan gør vi uden Lene?
Lene har haft rigtig mange opgaver, men har været nødsaget til at sige helt fra af personlige årsa-
ger. Dorte foreslår at der først findes ud af hvilke opgaver Lene har løst og at vi derefter finder ud af
om det ikke kan deles på flere personer, OG at vi indtil videre køber os til hjælp fra Rasmus Skov
Larsen, IT-mand, der har et IT-firma på Sydlangeland, og den person der i dag hjælper os med IT.
Alle skal gøre hvad de kan for at finde kræfter i og uden for haverne, som kan løse nogle af alle de
mange opgaver, som Lene har varetaget.
Lene var WEB-master, ansvarlig for Facebook og Twitter, med til markedsføring, pressekontakt, fo-
tos, nyhedsbrevet.
Opstart i haverne: Den 04.03.25. Der sendes meddelelse ud til havegruppen og potentielle nye